Миргородська гімназія імені Т.Г.Шевченка Миргородської міської ради Полтавської області
П`ятниця, 26.04.2024, 15:42
Вітаю Вас, Гість
Головна » Файли » Конспекти уроків

Відкритий урок із світової літератури
[ Викачати з сервера (2.89 Mb) ] 02.11.2012, 16:24
Тема: «Порівняльний аналіз байок
Езопа, І.Крилова, Л.Глібова

Мета: вчити учнів висловлювати судження про головні проблеми, порушені байкарями; акцентувати увагу школярів на особливостях побудови байок, вчити порівнювати тексти на основі тематичної та образної спорідненості;

розвивати навички аналізу художнього твору, виразного читання байок, роботи в групах;

виховувати позитивні риси характеру, зацікавленість творчістю видатних байкарів.

Обладнання: портрети байкарів, комп`ютерна презентація до уроку, картки з байками, схема аналізу байки, малюнки учнів.

Тип уроку – повторення

Метод уроку - дослідницький

Епіграфи:

1. Велика риба маленьку цілою ковтає.

2. Хто кого зломе, той того й топче.

3.Не до жартів рибі, коли під жабри
гаком зачепили.

Прислів`я

Хід уроку.

I. Оргмомент.

II.Повторення вивченого матеріалу та перевірка Д/З.

1. Учитель: Розпочати урок я хочу з однієї історії, яка трапилась дуже давно (байка Езопа «Черепаха і Заєць»)

Черепаха і заєць сперечалися, хто з них швидший.

Призначили вони час і місце змагання і розійшлися. Та Заєць, розраховуючи на свою природну швидкість, не став бігти, а розлігся біля дороги та й заснув. А Черепаха розуміла, що рухається вона повільно, і тому бігла без зупинки. Так вона оббігла сплячого Зайця і здобула перемогу.

Нерідко праця перевищує природні здібності, коли їх зневажають.


- Про які природні якості людини йдеться у творі? (Твір навчає поважати природні здібності людини: працьовитість, бажання самоствердитись, досягти успіху. Без старанної праці досягти чогось у житті майже неможливо.)


- Ви старанно готувались до уроку? Ваші знання перевіримо за допомогою вікторини(літературний диктант)

2. Літературний диктант

1. Назвіть жанр твору про Зайця і Черепаху, який ви щойно прослухали.
(байка)

2. Назвіть ім`я засновника байкарського мистецтва.
(Езоп)

3. Найвідоміший французький байкар.
(Лафонтен)

4. Всесвітньовідомий російський байкар.
(І.Крилов)

5. Як називають авторів байок?
(байкарі)

6. Назвіть українських байкарів.
(Л.Глібов, Г.Сковорода, С.Олійник,
О. Вишня, Є.Гребінка, П. Гулак-Артемовський, Годованець,
С. Руданський)

7. Назвіть головних героїв байок.(люди, птахи, рослини, тварини)
8. Як називається мова байок, сповнена недомовок, натяків?
(Езопова )

9. З яких частин складається байка?
(оповідальна та повчальна/
розповідь та мораль)

10. Як називається частина байки, де міститься повчання?
(мораль)

11. Відображення одного предмета через інший називається..
(алегорія)

12. Назвіть авторів байки про вовка та ягня.
(Езоп, І.А.Крилов, Л.Глібов)


3. Взаємоперевірка.
(Здати вчителю роботи з отриманими результатами.)

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Актуалізація знань учнів.


Учитель: Пригадаємо останнє запитання літературної вікторини: Автори байок про вовка та ягня.-Езоп, І.А.Крилов, Л.Глібов.
- Чому байки цих авторів так називаються: «Вовк та Ягня»? (Бо в них розповідається про схожу ситуацію, в яку потрапило Ягня, зустрівшись із вовком)


2. Оголошення теми і мети уроку.


3. Словникова робота.

Компаративний аналіз – порівняльний.


4. Складання порівняльної схеми байок Езопа, І.Крилова, Л. Глібова методом проектів. Робота в групах. Командири груп мають списки, за якими буде проведено оцінювання ними учасників своїх команд.


Порівняйте байки «Вовк і Ягня» Езопа, Крилова, Глібова.

5.Презентація малюнків груп. Чому малюнки до різних байок можна віднести до кожної з них? (Подібний сюжет)
6.Оцінювання командирами учасників команди.
6. Висновки.
Учитель: 1. Прочитати та пояснити епіграфи уроку. (Синонімічні, схожі прислів я про тему байок Езопа, І.Крилова, Л. Глібова: сильний та той, хто владу має може завдати шкоду слабкому).
2. Чи виявилась подібність підходів до розробки теми про Вовка та Ягня у Езопа, І.Крилова, Л. Глібова? У чому ця подібність? (сюжет, характери тварин-людей). У чому ця різниця? (мова, розташування моралі,використання засобів виразності, країна)
IV. Закріплення.
1. Чому у різних народів з являються схожі за сюжетами байки? (Бо уявлення різних народів про справедливість, закони, добро і зло однакові).
2. Чи актуальні байки Езопа, І.Крилова, Л. Глібова сьогодні?
V. Творча робота.
Учитель: Чи допускаєте ви іншу розв язку твору? (усні відповіді учнів)
Прикладом іншої розв язки може бути сюжет байки Езопа «Вовк та Цапик»
Вовк переслідував Козеня, що відбилося від отари. Козеня обернулося й каже до вовка: «Вовче, я добре знаю, шо ти мене з їси. Але щоб мені не загинути безславно,заграй на флейті, а я потанцюю.»
Поки Вовк грав,а Козеня танцювало, почули собаки й погналися за Вовком. Він обернувся й сказав Козеняті: «Так мені й треба, і нічого було мені, різникові, вдавати з себе флейтиста»
Учитель: Але ця байки з іншим підтекстом…яким?( Ті, що роблять щось не до речі, втрачають й те, що мають).
(Підтекст – прихований зміст)
У Петербурзі встановлено пам ятник І.А.Крилову, на п єдесталі якого зображені ілюстративні композиції на теми написаних ним байок.
Розгляньте зображення. Які байки ви пізнали із ілюстрацій на постаменті?
8. Домашнє завдання. Вивчити байку І.А.Крилова «Вовк та Ягня» (укр.мовою), підготуватися до її інсценізації (виразно читати у особах).
9. Оцінювання учнів – командирів команд.
Презентація до уроку
Категорія: Конспекти уроків | Додав: Ludmila
Переглядів: 9429 | Завантажень: 855 | Рейтинг: 4.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]