Миргородська гімназія імені Т.Г.Шевченка Миргородської міської ради Полтавської області
Четвер, 21.11.2024, 20:47
Вітаю Вас, Гість
Главная » 2021 » Травень » 7 » ПСИХОЛОГІЧНА СЛУЖБА ІНФОРМУЄ
12:00
ПСИХОЛОГІЧНА СЛУЖБА ІНФОРМУЄ
Розвиток у школярів соціальних та емоційних навичок допомагає запобігти проявам булінгу в школі
Поради про запобігання булінгу в школі
Щоб запобігти булінгу, треба дотримуватися певних правил. Ці правила важливі, але вчителям і батькам потрібно пам'ятати, що особистість змінюють не правила, а люди.

Підкоряючись встановленим правилам, молоді люди не розвивають нових навичок спілкування з оточуючими, тому відчувають труднощі з соціальною взаємодією. Діти, схильні домінувати й контролювати інших, не відмовляються від своєї поведінки тільки через те, що цього вимагають правила. Але дослідження показують, що розвиток у дітей певних навичок може сприяти проявам соціальної поведінки, знижує рівень стресу, розвиває більш доброзичливе ставлення до вчителів і однокласників, а також підвищує успішність. Відповідно, систематична робота зі школярами в даному напрямку може запобігти проявам булінгу в класі.
Які ж соціальні та емоційні навички потрібно розвивати в дітей для запобігання булінгу?
1. Управління емоціями
Почуття є в кожного, але не кожен може з ними справлятися. Діти,зокрема, бувають настільки сповнені сильними почуттями злості, смутку, страху або фрустрації, що це проявляється в їх тілі. Червоне обличчя, сльози, тремтіння в тілі, стиснуті кулаки, крик, агресивна поведінка- ознаки стану, яким необхідно навчитися управляти . Для деяких це вимагає більше часу й більш чіткого керівництва, ніж для інших.
Діти, схильні до булінгу, і ті, хто стає його жертвами, повинні розвинути навички стресостійкості й навчитися контролювати свої імпульси, використовуючи різні методи саморегуляції.
2. Емпатія
Емпатія - здатність розуміти й відчувати почуття іншої людини. Важливо розвивати в дітей почуття емпатії, так як діти, схильні до булінгу, отримують соціальну винагороду за свою поведінку : почуття влади й контролю над оточенням, підвищену увагу до себе, високий соціальний статус , не звертаючи уваги на шкоду, яку завдають своїм жертвам.
Емпатія навчить дітей ставитися до однолітків по-людськи, а не як до засобу здобуття популярності в класі.
3. Рішення проблем і подолання конфліктів
Не потрібно оберігати дітей від усіляких конфліктів, які можуть відбуватися в класі. Конфлікти - це природна частина взаємин між людьми. Зокрема, розбіжності можуть бути конструктивними, оскільки допомагають побачити ситуацію з різних сторін. Тому потрібно розвивати у школярів навички вирішення проблем, щоб вони могли самостійно управляти неминучими конфліктами, проявляючи повагу до співрозмовника. Дослідники стверджують, що навички вирішення проблем краще допомагають запобігти булінгу, ніж відповідні емоційні реакції.
4. Упевненість у собі
Упевнена в собі людина поважає того, хто її оточує. Агресія, яка є причиною булінгу, руйнує стосунки, тому що вона спрямована на завдання болю або знецінення інших. У той же час упевненість у собі дозволяє людині спілкуватися у відкритій , поважній манері й зміцнювати позитивні взаємини між людьми. Коли діти розвивають упевненість у собі, вони можуть краще спілкуватися, обговорювати конфлікти, протистояти тиску з боку однолітків, задовольняти свої потреби й ефективно взаємодіяти з однолітками та дорослими.
5. Здатність дружити
У дітей шкільного віку дружба створює потужне почуття причетності. Щоб запобігти булінгу в класі, необхідно розвинути в дітей як навички встановлення дружби, так і здатність правильно вибирати друзів. Тому здатність дружити можна розглядати як два взаємопов'язані компоненти:
установлення дружніх взаємин. Одні діти знаходять собі друзів швидко, а інші тривалий час не можуть знайти спільних інтересів з оточуючими. Якщо в дитини немає друзів, здорові соціальні навички й ефективна взаємодія з однолітками не розвиваються. Як результат- замкнене коло: відкидання та соціальна ізоляція.
Уміння встановлювати дружні взаємини важливе не тільки для дітей, які піддаються булінгу, але і для всіх інших учасників освітнього процесу.. Це допомагає їм контролювати свої взаємини з тими, хто їх оточує.
Уміння правильно вибирати друзів. У шкільній соціальній ієрархії велика конкуренція, і деякі діти вдаються до булінгу, щоб зайняти в ній більш високе місце. Запобігти цьому можливо через вміння школярів встановлювати дружні взаємини з однолітками поза школою. Заохочення дітей до спілкування з однолітками на ігровому майданчику, у спортивних секціях або різних гуртках- першочергове завдання батьків та вчителі. Якщо батьки вміють правильно вибирати друзів собі, то цьому вони зможуть навчити й своїх дітей. Маленькі діти вибирають собі друзів інтуїтивно: вони вирішують з ким гратися, ґрунтуючись на тому, хто любить такі ж ігри, як і вони самі, хто добрий до них тощо. Однак, коли дитина дорослішає, її соціальна динаміка стає більш складною, а мотивація в пошуку друзів змінюється. Часто школярі вибирають собі друзів за соціальним статусом. Дитина може керуватися такою логікою:
«Вона популярна, і якщо я буду з нею дружити, я теж стану популярною» або навпаки;
«Мені вона подобається, але вона не виглядає круто. Якщо я буду з нею спілкуватися, усі подумають, що я «ботан», тому я не буду з нею дружити».
Дитина може навіть виправдовувати « токсичні» взаємини, наприклад:
«Так, вона погано до мене ставиться. Вона ображає мене й висміює перед іншими. Але якщо я не буду дружити з нею, мені ні з ким буде спілкуватися, тому я просто змирюся з цим».
У підлітковому віці діти втрачають інстинкт, який дозволяв їм знаходити друзів, коли вони були молодшими школярами.. Багатьом із них потрібен тривалий час, щоб знову набути впевненості в собі й вибирати друзів, виходячи з особистісних якостей, а не соціального статусу людини. Батьки можуть допомогти в цьому дитині, акцентуючи увагу на «токсичних» взаєминах та впливаючи на її мотивацію в пошуку друзів. Довірливий діалог батьків з дитиною з приводу того, як правильно шукати друзів, навчає її робити правильний вибір.
Розвиток вищевказаних навичок у школярів допомагає створити позитивну атмосферу в класі, запобігає проявам булінгу, а також має позитивний ефект протягом усього життя дитини. Тому потрібно проводити зі школярами систематичну роботу в цьому напрямку, починаючи з молодших класів.

Матеріали з інтернет-мережі упорядковано психологічною службою Миргородської гімназії ім.Т.Г.Шевченка
Просмотров: 221 | Добавил: amiraliievanataliia | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]